Beställarkompetens
Beställarkompetens inom robotautomation handlar om organisations förmåga att på ett effektivt och strategiskt sätt definiera, specificera och beställa automatiseringslösningar, som t.ex. robotar och andra tekniska lösningar, från leverantörer. Denna kompetens är särskilt viktig eftersom robotautomation är ett komplext område som kräver en djup förståelse för både teknik och verksamhetens behov för att få önskade resultat.
1. Förståelse för verksamhetsbehov
En grundläggande del av beställarkompetens är förmågan att identifiera och förstå vilka specifika processer eller delar av verksamheten som kan dra nytta av robotautomation. Det innebär att kunna se vilka arbetsmoment som är repetitiva, tidskrävande eller kan effektiviseras och vilka förväntade effekter automation kan ge (t.ex. kostnadsbesparingar, ökad effektivitet, förbättrad kvalitet).
2. Teknisk insikt
Beställaren behöver ha en viss teknisk förståelse för de möjligheter och begränsningar som finns inom robotteknik och automation. Det inkluderar kunskap om olika typer av robotar (som industrirobotar eller kollaborativa robotar), gränssnitt för integration med existerande system och datahantering.
3. Specifikation av krav och mål
Beställarkompetens innebär också att kunna formulera tydliga och realistiska krav och mål för automationen. Det handlar om att precisera vad robotarna ska göra, vilken prestanda som krävs, säkerhetskrav, integreringsbehov och hur resultaten ska mätas. En väldefinierad kravspecifikation är grundläggande för att undvika missförstånd med leverantörer och för att få rätt lösning på plats.
4. Val av rätt leverantör och lösning
En kompetent beställare vet vad som krävs för att jämföra olika lösningar och leverantörer, samt för att utvärdera om de har den erfarenhet, teknik och support som behövs. Det innebär att kunna ställa relevanta frågor, förstå kontrakt och säkerställa att lösningen kan levereras inom budget och tidsram.
5. Projektledning och förändringsledning
Robotautomation innebär ofta en stor förändring för en organisation och dess anställda. Därför är det viktigt att beställaren har insikt i hur projektet ska ledas och hur förändringsarbetet ska hanteras för att få acceptans inom organisationen. Det inkluderar planering, tidslinjer och delmål för införande av automationen.
6. Utvärdering och uppföljning
Efter att automatiseringen är på plats behöver beställaren ha en metod för att utvärdera om den uppfyller de uppsatta målen. Detta innebär att ha förmåga att analysera data och göra en uppföljning av robotens prestanda och verksamhetens resultat för att säkerställa att automationen lever upp till förväntningarna och skapar värde.
I praktiken innebär god beställarkompetens att en organisation är bättre rustad att fatta beslut om automation, kan undvika vanliga fallgropar och säkerställa att investeringen i robotar och automation faktiskt leder till förbättringar som stödjer verksamhetens övergripande mål.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Vi skriver kontinuerligt om det senaste inom industri 4.0. Om du vill på ett enkelt sätt ta del av innehållet kan du prenumerera kostnadsfritt på våra nyhetsutskick.
Frågor? Fråga i vårt forum
Bli medlem kostnadsfritt och få svar från experter med totalt 200 år yrkeserfarenhet helt kostnadsfritt. SWIRA finns till att främja robotik och automation i Sverige.
BLI MEDLEM