En miljon robotar arbetar inom fordonsdustrin världen över.

Ny rapport från IFR. 

Fordonsindustrin har det största antalet installerade robotar i fabriker runt om i världen. Antalet operativa robotar är cirka en miljon enheter vilket är en ny rekordnivå. Detta motsvarar cirka en tredjedel av det totala antalet installerade robotar inom alla andra branscher.

”Fordonsindustrin är ledande när det gäller automatiserad tillverkning”, säger Marina Bill, ordförande för International Federation of Robotics. ”Idag spelar robotar en avgörande roll för att möjliggöra branschens övergång från förbränningsmotorer till elektriskdrift. Robotautomation hjälper fordonstillverkare att hantera de stora förändringarna när det gäller tillverkningsmetoder och teknologier.”

Robotdensitet inom fordonsindustrin

Robotdensitet är en nyckelindikator som visar den nuvarande nivån av automation i de största fordonsproducerande ekonomierna: Republiken Korea har 2 867 industrirobotar per 10 000 anställda i drift 2021. Tyskland rankas på andra plats med 1 500 enheter, följt av USA med 1 457 enheter och Japan med 1 422 enheter per 10 000 arbetare.

Världens största fordonstillverkare, Kina, har en robotdensitet på 772 enheter, men håller på att komma i kapp snabbt: Inom ett år nästan fördubblades antalet nya robotinstallationer inom Kinas fordonsindustri till 61 598 enheter år 2021 – vilket motsvarar 52% av de totalt 119 405 enheter som installerades i fabriker runt om i världen. Som en jämförelse kan nämnas att robottätheten i den svenska fordonsindustrin är 738 robotar per 10.000 anställda

Elbilar driver automation

Ambitiösa politiska mål för elbilar tvingar bilindustrin att investera: Europeiska unionen har meddelat planer om att avsluta försäljningen av fordon med förbränningsmotorer före 2035. USA:s regering siktar på att nå en frivillig målsättning om 50% marknadsandel för elbilar före 2030. Alla nya fordon som säljs i Kina måste drivas av ”ny energi” före 2035. Hälften av dem måste vara elbilar, bränsleceller eller laddhybrider – de återstående 50%, hybridfordon.

De flesta fordonstillverkare har investerat i traditionella ”inburade” industrirobotar för grundläggande montering men nu investerar man alltmer i samarbetsapplikationer för slutmontering och olika efterbehandlingsuppgifter. Leverantörerna av fordonskomponenter, av vilka många är mindre och medelstora företag, är något långsammare att automatisera. Men allt eftersom robotar blir mer anpassningsbara, lättare att programmera och mindre kapitalintensiva förväntas automatiseringen även i detta segment öka i allt snabbare takt.

Diskutera & Kommentera

Hem Automationshjälpen En miljon robotar arbetar inom fordonsdustrin världen över.

  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Se alla kommentarer