Topp fem trender på den koreanska robotmarknaden

Samandrag av artikel skriven av Minkyo Kim, VD Bigwave Robotics Korea

Korea är i topp när det gäller många viktiga tillverkningssektorer som bilindustrin, halvledare, elektronik, maskiner och kemikalier. Efterfrågan från denna solida tillverkningssektor har gjort det möjligt för Korea att bli en ledande aktör inom robotik och Korea rankas nu globalt som nr två avseende robottäthet enligt IFR:s statistik. Nedan presenteras fem nya robot trender i Korea och vilken inverkan de kan ha på den globala robotmarknaden.

 

  1. Stora företag som Samsung, LG, Hyundai, Doosan, Hanwha och KT har alltmer uppmärksammat tillväxtpotentialen inom robotsektorn och har börjat fokusera på tillverkning av robotar och robotiksystem. Samsungs har tex en uttalad vision att ta fram nästa generations tjänsterobotar. Företagen fokuserar främst på växande sektorer, till exempel samarbetsrobotar, logistikrobotar och tjänsterobotar. Samsung och LG förbereder sig för att kommersialisera AI-baserade hemrobotar i hopp om att bana väg för att utvidga robotmarknaden från B2B till B2C.

 

 

Samsungs vision för tjänsterobotar

 

Företagen sparar betydande tid genom aggressiva förvärv. Vi kommer i framtiden se flera exempel där stora kapitalstarka koreanska företag köper upp utländska robotföretag – som tex Hyundai Motor Companys förvärv av Boston Dynamics. Ett annat exempel är Doosan Robotics som expanderat kraftigt på den globala marknaden där Europa och USA som nu står för över 60% av Doosans robotförsäljning.

 

 

Doosans Vison för Industrial Robots

 

  1. Ekosystemet för robotföretag i Korea blir alltmer mångsidigt med ett växande antal inhemska företag.

Det finns två huvudtyper av robotikföretag i Korea,tillverkare av industrirobotar samt företag som utvecklar servicerobotar för olika slags tjänster. Båda dessa branscher växer snabbt och får ett alltmer ökat intresse från både kunder och kapitalmarknader.

Cobotproducenten Rainbow Robotics är ett bra exempel på ett robotföretag, som framgångsrikt börsnoterats på KOSDAQ-marknaden i februari förra året. Deras intäkter 2020 var bara 5,4 miljarder KRW, men företaget värderades nu till mer än 500 miljarder KRW direkt efter noteringen. Andra cobot-tillverkare som Neuromeca och autonoma logistikrobottillverkare som Twinny planerar också att börsnoteras inom en nära framtid.

Servicerobot företagen utvecklar robotar för att effektivisera olika tjänster i en affärsverksamhet. Många av företagen fokuserar på restaurangbranschen som Lounge X, som är känd för sin barista-robot, och Robert Chicken, och DDeck som är kända för kyckling-stekrobotar.

 

3.  Kraftig ökning av robotar i mindre och medelstora koreanska företag

I Korea används robotar mest av dom stora företagen. Nu kan vi däremot se en trend att alltfler mindre och medelstora företag (SMF) investerar i robotlösningar, eftersom robotarna har blivit mer användarvänliga och kostnadseffektiva. Nyligen installerade en halvledarutrustningsleverantör 77 inhemska cobots och kunde förbättra sin produktivitet med 50%. Tidigare hade bara stora företag råd att implementera robotar i denna skala.

 

  1. Kreativitet i den koreanska robotindustrin: Några exempel på unika applikationer inom tjänstesektorn

 

Stekt kyckling är en av Koreas mest älskade livsmedel och kyckling-stekrobotlösningar växer snabbt.

 

 

En restaurangkedja med tio butiker har automatiserat sin tillverkning av drycker och servering

 

 

 

En serveringsrobot som är speciellt utformad för att fungera på spelkaféer, som är det vanligaste resmålet för ungdomar som vill ta en paus

 

Sådana applikationer som visas ovan släpps inte längre som rubrikfångande marknadsföring. Utan robotarna används i verklig affärsverksamhet för att förbättra effektiviteten. Tillämpningen av kreativitet och teknik i samspel innebär att denna typ av applikationer utvecklas i snabb takt på många områden i Korea.

 

  1. Avslutningsvis ,den Koreanska regeringen – driver på robotiseringen och är en stark och pålitlig partner när det gäller utvecklingsstrategin för smarta robotar, regeringens program ligger inom ramen för Sydkoreas Industri 4.0 satsning. Efter mer än 10 års arbete har man uppnått anmärkningsvärda resultat inom robotikområdet.

 


Dela inlägg: