Swira / Kunskapsbank / On Line Programmering

On Line Programmering

Med on-line programming av robotar menas att programmera eller styra roboten direkt i realtid, medan den är aktiv och i drift. Detta innebär att programmeraren interagerar med roboten på plats (ibland med en kontrollpanel eller handhållen enhet), och robotens rörelser kan justeras direkt i dess faktiska arbetsmiljö. Denna metod är särskilt användbar för finjusteringar och optimering av rörelsemönster, eftersom man kan se resultatet omedelbart.

Fördelar med on-line-programmering
– Programmeraren kan omedelbart se och justera robotens rörelser för att säkerställa att de är korrekta.
– Lämpligt vid mindre anpassningar, som till exempel korrigering av positioner eller rörelser i ett redan existerande program.
– Eftersom ändringar kan testas direkt, är det lätt att avgöra om programmet fungerar som tänkt.

Nackdelar med on-line-programmering
– För att göra ändringar måste roboten ofta pausas, vilket innebär att produktionsflödet tillfälligt avbryts.
– Kräver att en kunnig operatör finns på plats och aktivt styr programmeringen.
– För större program kan det vara tidskrävande och opraktiskt att göra alla ändringar direkt på roboten.

On-line-programmering används ofta inom industriella miljöer för snabba justeringar av robotar som till exempel används för svetsning, målning eller montering. Alternativet till on-line-programmering är off-line-programmering där programmet skapas och testas i en simuleringsmiljö innan det laddas upp till roboten.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skriver kontinuerligt om det senaste inom industri 4.0. Om du vill på ett enkelt sätt ta del av innehållet kan du prenumerera kostnadsfritt på våra nyhetsutskick.

Prenumerera på nyhetsinlägg

Frågor? Fråga i vårt forum

Bli medlem kostnadsfritt och få svar från experter med totalt 200 år yrkeserfarenhet helt kostnadsfritt. SWIRA finns till att främja robotik och automation i Sverige.

BLI MEDLEM